Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/31619
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorFedorenko, Svitlana-
dc.contributor.authorIsakova, Yelyzaveta-
dc.contributor.authorKornyeyeva, Iryna-
dc.date.accessioned2025-11-04T10:08:27Z-
dc.date.available2025-11-04T10:08:27Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationFedorenko S. V. Semantic relationships in the terminology system of the U.S. higher education (based on the materials from the websites of the U.S. higher education institutions) / S. V. Fedorenko, Ye. P. Isakova, I. O. Kornyeyeva // Закарпатські філологічні студії. - 2025. - № 41, т. 2. - С. 140–146.uk
dc.identifier.issn2663-4880 (print)uk
dc.identifier.issn2663-4899 (online)uk
dc.identifier.urihttps://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/31619-
dc.description.abstractThe article highlights semantic relations (synonymy, antonymy, polysemy) within the terminological system of specialized language of the U. S. higher education. In the study, the authors utilize the definition of the educational term of the U. S. higher education as a standard lexical or syntactic nominative unit with a neutral connotation and communicative, pragmatic and heuristic orientation, denoting a special educational concept and functionally related to the professional sphere of higher education in the United States. The material for the study was the websites of the U. S. higher education institutions as specialized texts, which are characterized by their multimodal nature, providing for various ways of presenting information, including language, graphics, images, sound/music. Being the most important means of ensuring fast and effective communication of higher education institutions with the target audience, a university website as a type of professional text has a clearly expressed pragmatic orientation. It is outlined that the analysis of semantic relations plays an important role in the study of paradigmatic aspects of the nomination of the terminological units of the U. S. higher education. Paradigmatic relations of a term serve as the basis by which terminological units are organized into certain terminological structures.It is stated that the phenomena of synonymy, antonymy, and polysemy, in combination with logical methods of definition and classification, are considered universals of any terminological system. It is emphasized that semantic relations in the studied specialized language and in the national language differ significantly. The conclusion is drawn that while the phenomena of synonymy, antonymy, polysemy are widespread in the lexical system of the commonly used language, in the terminological system under study these phenomena have their own limitations and specificity, which is determined by such requirements for the term as unambiguity, stylistic neutrality, etc., ideally excluding any polysemantic relations.uk
dc.language.isoenuk
dc.subjectтермін вищої освіти СШАuk
dc.subjectфахова моваuk
dc.subjectвеб-сайтuk
dc.subjectфаховий текстuk
dc.subjectмультимодальний текстuk
dc.subjectсемантичні відношенняuk
dc.subjectсиноніміяuk
dc.subjectантоніміяuk
dc.subjectполісеміяuk
dc.subjectU. S. higher education termuk
dc.subjectsemantic relationsuk
dc.subjectwebsiteuk
dc.subjectspecialized languageuk
dc.subjectspecialized textuk
dc.subjectmultimodal textuk
dc.subjectsynonymyuk
dc.subjectantonymyuk
dc.titleSemantic relationships in the terminology system of the U.S. higher education (based on the materials from the websites of the U.S. higher education institutions)uk
dc.title.alternativeСемантичні відношення у терміносистемі вищої освіти США (на матеріалі веб-сайтів закладів вищої освіти США)uk
dc.typeArticleuk
local.contributor.altauthorФедоренко, Світлана Вікторівна-
local.contributor.altauthorІсакова, Єлизавета Павлівна-
local.contributor.altauthorКорнєєва, Ірина Олександрівна-
local.subject.sectionСоціально-гуманітарні наукиuk
local.sourceЗакарпатські філологічні студіїuk
local.subject.facultyІнститут права та сучасних технологійuk
local.identifier.sourceВидання Україниuk
local.subject.departmentКафедра філології та перекладу (ФП)uk
local.identifier.doi10.32782/tps2663-4880/2025.41.2.23uk
local.identifier.urihttp://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/41/part_2/25.pdfuk
local.subject.method1uk
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Федоренко С.В. Закарпатські студії. 2025. № 41, т. 2..pdf425,38 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.